Voor kinderen die snel de lesstof eigen maken, een ontwikkelingsvoorsprong hebben of mogelijk hoogbegaafdheid zijn, zoeken we binnen onze school naar een passend onderwijsaanbod. Dat doen we op verschillende manieren:
Uitdaging en compacten in de klas
M.b.v. onze methoden en aanvullend materiaal worden lessen en vakken uitgedaagd. Daar gebeurt door de lessen in te korten en/of verdiepingsopdrachten aan te bieden.
LED-groep
Leerlingen uit de de groepen 3 t/m 8 met een ontwikkelingsvoorsprong en/of leerlingen die (mogelijk) meer- of hoogbegaafd zijn krijgen ondersteuning en begeleiding in de LED-groep. Tijdens de contactmomenten werken leerlingen (projectmatig) aan hun eigen vaardigheden waardoor bijvoorbeeld hun zelfbeeld of werkhouding verbetert. Leerlingen van de Zevensprong, de Wendakker en de Kopakker komen wekelijks samen en werken aan persoonlijke en gezamenlijke leerdoelen.
Columbusgroep Vivente
Leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 met een ontwikkelingsvoorsprong én een leervraag die gericht is op werkhouding én/of motivatie kunnen aangemeld worden voor de Columbusgroep van Vivente. Leerlingen van de Zevensprong, de Paperclip, de Wendakker, de Kopakker en de Morgenster komen wekelijks samen en werken aan persoonlijke en gezamenlijke leerdoelen.
Eureka-lessen
Voor de leerlingen uit groep 7 en 8 van de Vivente-scholen is er de mogelijkheid om Eureka-lessen te volgen.
Deze lessen worden op de middelbare school gegeven en zijn gericht op verrijking en verdieping (bijvoorbeeld lessen kunst of sterrenkunde). De lessen zijn niet alleen gericht op onthouden, begrijpen en toepassen, maar vooral ook op analyseren, evalueren en creëren.